Hva er eksempler på en path?
En path kan være hva som helst: tur i fjell eller skog, vannaktiviteter som padling, seiling og surfing. Både dagsturer og lengre vandreturer, kurs av ulike slag, å lære om demokrati, fred og aktivisme eller kunst og kultur. Du kan lese litt forskjellige eksempler på paths her.
Hvem kan arrangere path?
Alle over 18 år kan arrangere path. Man må være minst to, men kan gjerne være flere som f.eks en eller flere speidergrupper, en KM og NSF gruppe fra samme sted, en krets, ett eller flere roverlag eller roverombud. Man kan også arrangere en path sammen med et eksisterende arrangement, feks gruppe- eller kretsleir.
Hva har man ansvar for?
Som path-leder har dere ansvar for teknisk, mat, program og transport de fem dagene på path.
Hvor mye stab trenger man for å arrangere path?
Dette er litt avhengig av hva og hvor man planlegger en Path. Man må være minst to, men kan gjerne være flere. Det vil også være mulighet for å få med IST som er internasjonal stab.
Kan vi ha med egne speidere på pathen?
Ja, det kan dere absolutt! Dere kan for eksempel arrangere en gruppeleir og ha med 50 internasjonale roverspeidere på den. Det er en fantastisk mulighet for både dere og speiderne deres til å oppleve internasjonal speiding her hjemme.
Hvor mange kommer på pathen vår?
En path har 40-50 deltakere. De er delt i nasjonale patruljer. Det vil være rundt 8 fra hvert land.
Hvilket budsjett får man for path?
Alle paths får et budsjett på 1 000kr per deltaker, altså 50 000kr for en path med 50 deltakere. I tillegg vil man få støtte i å søke midler til forskjellige aktører som feks. kommune, fylkeskommune, fond osv.
Hva må vi stille med av utstyr?
Dere må stille med aktivitetsutstyret, feks kano, årer og vest ved padling, seler for klatring, osv. I tillegg vil nok en del ønske å låne matlagingsutstyr. Deltakerne har med seg egne telt så det trenger dere ikke tenke på.
Hva slags oppfølging og hjelp får vi i planleggingen?
I planleggingen får dere en oppfølgingsperson fra path-etaten som vil bistå i planleggingen og ha kontakt med dere. I tillegg får alle tilgang på forskjellige ressurser som risikoanalyseskjema, programmal, budsjettmal og tips til søknadsskriving.
Hvordan kommer deltakerne seg til og fra path og hvordan reiser de? Når starter og slutter vårt ansvar?
Alle paths oppgir et startpunkt kalt Entry point som deltakerne har ansvaret for å komme seg til selv. Dette stedet må være tilgjengelig kollektivt da deltakerne organiserer sin egen reise. Fra path til hovedleir organiserer Logistikk-etaten reisen fra et oppgitt Exit point.
Ansvaret til Path-ledere begynner ved deltakernes ankomst 22. juli og til de reiser 27. juli. For path-ledere som skal være med til hovedleir vil man også kanskje være ansvarlig under reisen til hovedleiren.
Hvor mye koster det å være path-leder?
Det spørs litt på om du skal være med på hovedleir eller ikke.
- Er du path-leder og skal fungere som stab på hovedleir vil du regnes som stab og betaler derfor stabspris på kr 2750,-.
- Er du i deltakeralder og ønsker å arrangere path og være deltaker på hovedleir får du en redusert deltakeravgift på kr 6625,-.
- Er du path-leder og ønsker ikke å delta på hovedleiren, kan du bake avgiftene dine inn i budsjettet til pathen og får ingen avgift.
Jeg vil arrangere path, men ønsker ikke planlegge
Meld deg gjerne likevel og vi kan sette deg sammen med noen andre som planlegger eller du kan få ta over en av pathene som etaten planlegger.
Jeg vil arrangere path, men har ingen å arrangere sammen med
Det går bra! Vi har flere som er interesserte, men som ikke har noen å planlegge med. Vi setter dere sammen i grupper etter interesser, sted og hva slags path dere kunne tenkt dere å arrangere.
Er det mulig å være deltaker på leiren selv om jeg arrangerer path?
Ja, det er det! Om du er i deltakeralder og ønsker å være deltaker på hovedleir og arrangere path så melder du deg på gjennom Den norske kontingenten og til oss. De som arrangerer path får en reduksjon i deltakeravgiften og blir satt sammen i egne patruljer til hovedleir.
Header photo © World Scout Bureau Inc.